روز آغاز جشن مهرگان، «مهرگان همگانی» یا «مهرگان عامه» و روز انجام،
«مهرگان ویژه» یا «مهرگان خاصه» نام دارد.
همانطور که میدانیم در گاهشماری باستانی ایران،
سال به دو پاره (فصل) بخش میشد، تابستان (هَمَ) هفت ماهه و
زمستان (زَیَنَ) پنج ماهه، که جشن نوروز جشن آغاز تابستان
بزرگ و مهرگان جشن آغاز زمستان بزرگ بود و از این رو این دو جشن با هم
برابری میکردهاند.
"... ما
در عهد زرتشتی بودن میگفتیم، خداوند برای زینت بندگان خود یاقوت را در نوروز و زبرجد را در مهرگان بیرون آورد و فضل این دو روز بر روزهای
دیگر مانند فضل یاقوت و زبرجد است بر جواهرهای دیگر ..."
در برهان قاطع «خلف تبریزی» نیز
دربارهی مهرگان میخوانیم:
"نام روز شانزدهم از هر ماه و نام ماه هفتم از سال شمسی باشد و آن بودن
آفتاب
عالم تاب است در برج میزان که ابتدای فصل خزان است و نزد
فارسیان بعد از جشن و عید نوروز که روز اول آمدن آفتاب
است به برج حمل از این بزرگتر جشنی نمیباشد و همچنان که
نوروز را عامه و خاصه میباشد، مهرگان را نیز عامه و خاصه
است و تا شش روز تعظیم این جشن کنند. ابتدا از روز شانزدهم و آن را مهرگان
عامه خوانند و انتها روز بیست و یکم و آن را مهرگان خاصه (روز جشن مُغان یعنی آتش
پرستاران) خوانند و عجمان گویند که خدایتعالی زمین را در این
روز گسترانید و اجساد را در این روز محل و مقر ارواح گردانید ..."...
پیدایش مهرگان
پیشینهی جشن مهرگان به اندازهی قدمت ایزدش،
رام روز، جشن رام
روزی. 21 مهر
جشن رام روزی یا رام روچ در خوارزم باستان گرامی داشته می شد و نیز روز غلبهی کاوه و فریدون بر
ضحاک است.
چگونگی
برگزاری کنونی جشن مهرگان
امروزه هم میهنانمان چند روز مانده به پاییز با
خانه تکانی به پیشباز پاییز و مهرگان میروند، در روز
مهر از ماه مهر جلوی در خانهها را آب پاشی و جارو کرده و پس از
آن با رفتن به نیایشگاهها و گردهم آمدن با تهیهی خوراکهای سنتی از یکدیگر
پذیرایی میکنند و با سخنرانی، خواندن سرود و شعر و دکلمه جشن مهرگان را
با شادی برپا میکنند.
در برخی روستاهای کشور، جشن مهرگان همراه با
اجرای موسیقی سنتی همراه است بدین گونه که در روز پنجم پس از
مهرگان، گروهی از اهالی روستا که بیشتر آنان را جوانان تشکیل
میدهند در تالار مرکزی یا نیایشگاه مرکزی روستا یا سرچشمه و قنات، گرد هم
میآیند و «گروه ساز» را تشکیل میدهند، هنرمندان روستایی نیز با سُرنا و
دف گروه را همراهی میکنند، آنها با هم حرکت کرده و از یک سوی ِروستا و
از نخستین خانه مراسم بازدید از اهالی روستا را آغاز میکنند و با شادی وارد
خانهها میشوند؛ کدبانوی هر خانه مانند همهی جشنهای ایرانی نخست
آینه وگلاب میآورد و اندکی گلاب در دست افراد ریخته و آینه را در برابر
چهرهی آنها نگه میدارد و سپس «لــُرَک» را که فراهم نموده میان همهی
گروه پخش میکند، این آجیل مخصوص، مخلوطی است از تخم کدو، آفتابگردان، و
نخودچی کشمش که همراه با شربت و چای پذیرایی میشود.
آنگاه یکی از افراد گروه ِساز که
صدایی رسا دارد نامهای کسانی را که پیش از این در این خانه
سکونت داشته و درگذشتهاند باز میگوید و برای همهی آنها آمرزش و شادی
روان آرزو میکند.
پس از آن بشقابی از لرک از این خانه دریافت میکنند
و در دستمال بزرگی که بر کمر بستهاند میریزند و از خانه بیرون میآیند
و به خانه پسین میروند. چنان که در خانهای بسته باشد برای لحظهای بیرون
خانه میایستند و با بیان نامهای درگذشتگان آن خانه، بر روان و فروهر
آنها درود میفرستند.
برخی از خانوادهها نیز پول و میوه برای استفاده
در جشن مهرگان به گروه میدهند و برخی دیگر نیز نوعی نان مخصوص به نام
«لورگ» درست میکنند و گوشتهای بریان شده که به قطعات کوچکی تقسیم شده است
همراه با سبزی داخل آن قرار داده به گروه میدهند. پس از پایان مراسم در
نیایشگاه، موبد یا کدخدا، آجیل، میوه و نان و گوشت و سبزی گردآوری شده را
در میان شرکت کنندگان پخش میکند.
مردم تا آنجا که امکان دارد با
لباسهای ارغوانی یا سرخ گرد هم آمده و به پایکوبی و شادی میپردازند و
هر یک چند نبشتهی شادباش (کارت تبریک) برای هدیه به همراه دارند.
سفره مهرگان
خوان یا سفرهی مهرگانی نیز همچون سفرهی هفت
سین نوروز و دیگر سفرههای جشنهای ایرانی، هفتچینی از میوهها و
خوراکیهاست همراه با شاخههایی از درختان «سرو»، «مورد» و
«گز» و شربتی از عصارهی «هوم»(هَئومَه) [6] که با شیر رقیق شده و نان مخصوص
«لورگ» که روی پارچهای ارغوانی گرد ِیک آتشدان چیده میشوند.
هفت میوه همچون سیب، انار، ترنج، سنجد، بی (به)،
انگور سفید، انجیر، کُـنار، زالزالک، ازگیل، خرمالو و ...
آجیل ویژهای از هفت خشکبار از جمله مغز گردو، پسته، مغز
فندق، بادام، تخمه، توت خشک، انجیر خشک، نخودچی و ...
آش هفت غله از گندم، جو، برنج، نخود، عدس، ماش و ارزن.
کاسهای پر از آب و گلاب و سکه و
برگ آویشن همراه با گلهای بنفشه و نازبو (ریحان)، آیینه، سرمهدان،
شیرینی و بویهای خوش همچون اسفند و عود و کُندر.
...
منبع:
http://www.aariaboom.com/content/view