بیگ بلوی آی. بی . ام در برابر گری کاسپاروف
در سل 1997، آی.بی.ام یکی از زیرکانه ترین برنامه های روابط عمومی تاریخ خود را به اجرا گذاشت: این برنامه، قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را به مبارزه با یک کامپیوتر آی.بی.ام که ویژه شطرنج بازی خوب طراحی شده بود، فرامی خواند. این کامپیوتر، بیگ بلو، شامل تراشه ای با کاربردی ویژه و قادر به ارزیابی 5/2 میلیون حرکت شطرنج در ثانیه بود.
در عصر صنعتی ما، یکی از تاثیرگذارترین و احساسی ترین امور، قرار دادن بشر در مقابل ماشین است. متصدیان آسانسور بیکار شده اند، چون آسانسورها اتوماتیک شده اند، هنرمندان گرافیکی باید یاد بگیرند که به جای کاردک اگزکتو، از مکینتاش استفاده کنند و در غیر این صورت شغل خود را از دست خواهند داد. مقابل هم قرار دادن آی.بی.ام و قهرمان شطرنج جهان، در مبارزه، نهایت مبارزه ی نسان و ماشین بود.
در این برنامه، به هیچ صورت، باختی برای آی. بی. ام متصور نبود. اگر بیگ بلو برنده می شد، برتری قابل توجه فناوری کامپیوتری آی.بی.ام را به همه نشان می داد. گر هم بازنده می شد، مردم باز هم تحت تاثیر قرار می گرفتند که اصلا کامپیوتر توانسته است، در رقابت نزدیکی، در مسابقه شطرنج، با قهرمان شطرنج، بازی کند.
بیگ بلو برنده شد و کاسپاروف باخت؛ چیزی ه بسیاری را در دنیای شطرنج شگفت زده کرد. ولی این برنامه، واقعا برای جهان شطرنج خوب بود- از زمان بابی فیشر، هرگز شطرنج چنین مورد توجه رسانه ای قرار نگرفته بود.
برگرفته از کتاب روابط عمومی به زبان آدمیزد- اریک یاوربوم و باب بلای