34 |
نظام ارتباطی و گفتمان |
دیدوید رایزمن |
در نظام ارتباطی گفتاری، گفتمان غالب شعر و سحر، در نوشتاری، نظام غالب دین و درچاپی نظام غالب علم و در جمعی نظام غالب ایدئولوژی می باشد. |
35 |
نظریه برجسته سازی |
شاو و مک کاب |
رسانه ها با بزرگ کردن و اولویت دادن به برخی موضوعات، بر اولویت های مردم تأثیرمی گذارند. |
36 |
نظریه اشاعه |
اورت راجرز |
اشاعه فرایند رسانه ای است که طی آن، نوآوری از مجاری معین و در طول دوره زمانی خاص در میان اعضای یک نظام اجتماعی رواج می یابد. |
37 |
نظریه اقتصاد سیاسی رسانه ها |
آرمان ماتلار، دالاس اسمیت و سی هاملینگ |
تأکید بر زیر ساخت اقتصادی در مالکیت رسانه ها و این که نهاد رسانه ای را باید بخشی از نظام اقتصادی دانست که با نظام سیاسی پیوند تنگاتنگ دارد. |
38 |
مطالعات فرهنگی |
مک کوئیل |
وسایل ارتباط جمعی از عوامل اصلی حفظ، انتقال و بازآفرینی فرهنگ هستند. |
39 |
مطالعات فرهنگ توده |
ادگار مورن |
با آغاز قرن بیستم، استعمار فکر و اندیشه از طریق رسانه جمعی شروع می شود. |
40 |
مکتب فرانکفورت |
آدورنو و هورکهایمر |
صنایع فرهنگی بخش جدیدی از صنعت موسسات اطلاع رسانی مانند رادیو، مطبوعات وسینما برای به نتیجه رساندن منافع صاحبان صنایع است. |
41 |
تک ساختی |
هربرت مارکوزه |
نقش تشدید کننده رسانه های جمعی و غرق شدن سنت های فرهنگی طبقات پایین جامعه در فرهنگ بسته بندی شده. |
42 |
کنش ارتباطی |
یورگن هابرماس |
با عمل تفاهمی، کنش های افراد درگیر از طریق کنش های تفاهم آمیز هماهنگ می شود. |
43 |
گستره همگانی |
یورگن هابرماس |
مجموعه ای از کنش ها و نهادهای فرهنگی که البته کارکرد(غیرفرهنگی) یعنی نقش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز می یابند. این کارکردها جنبه عمومی دارند. |
44 |
الگوی بصیرت و محاوره |
پائولوفریره |
تماس و ارتباط واقعی هنگامی شکل می گیرد که با همگرایی و اعتماد دو طرف همراه باشد. |
45 |
نظریه امپریالیسم فرهنگی |
یوهان گالتونگ |
استفاده از ارتباطات در جهت سلطه. |
46 |
کاشت فرهنگی |
جورج گربنر |
برنامه های خشونت آمیز و سرگرم کننده تأثیرات عمیق و مداوم بر مخاطبان می گذارد واین برنامه ها در جهت خواست طبقه حاکم است. |